Strategi Pemasaran dan Perilaku Penjual sebagai Determinan Customer Retention

Hanif Mauludin, Tundung Subali Patma, Kukuh Mulyadi

Abstract


Abstract

The purpose of this study was to examine the effect of marketing strategies andsalesman behaviouron customer retention. Seventy-five respondents were involvedin this study. The analytical method used to test hypotheses is partial least square. We find that marketing strategies and salesman behavior influence customer retention. Price and promotion are essential aspects of the marketing mix. Ethical behavior and establishing closeness with customers is a dominant aspect of salesman behavior. The novelty in this study is that this research was conducted in the Hajj and Umrah travel industries and emphasizedon salesman behavior.

Abstrak

Tujuan penelitian adalah menguji pengaruh strategi pemasaran dan perilaku salesman terhadap customer retention. Sebanyak 75 responden yang terlibat dalam penelitian ini. Metode analisis yang digunakan untuk menguji hipotesis adalah partial least square. Kami temukan bahwa strategi pemasaran dan perilaku salesman berpengaruh pada customer retention. Harga dan promosi merupakan aspek bauran pemasaran yang penting. Perilaku yang baik dan menjalin kedekatan dengan pelanggan merupakan aspek dominan dari salesman behavior. Kebaruan dalam penelitian ini adalah meneliti industri travel haji dan umroh serta menekankan pada perilaku salesman. 




Keywords


marketing strategi, perilaku salesman, customer retention.

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.33795/jraam.v4i2.007

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

 

Member-of:

Indexed in:

Hasil gambar untuk google scholar                Hasil gambar untuk logo mendeley  BASE Logo       Related image

 

Tools:

 

Image result for logo plagscan

 

  

 This work is licensed under: